[Innbydelse] [Resultater 02/03] [Resultater 01/02] [Påmelding] [Påmeldte]

Mannefall i Bjørndalsskogen

NATTCUP 2002/2003, BJØRNDALSSKOGEN: Årets finale i nattcupen bød på krevende orientering, veivalgsstrekk, og fysisk tøffe traverser. Bjørndalsskogens lunefulle terreng spilte flere av løperne et puss da flere av favorittene bommet, og andre ble disket. Jan Kocbach vant herreklassen klart, og demonstrerte nok en gang at sikker orientering kombinert med sterk psyke fører frem. Blant damene var Annemarie Madsen en like klar vinner, mens det ble seire til Kirsti Lysaker og Øistein Stemme i kortløypen.
Av ØIVIN AARNES OG JAN KOCBACH

Fana (nesten) best i alt
Fana var bare 1 fattig sekund fra å få med seg alle 4 klasseseirene etter den avsluttende jaktstarten i årets nattcup. I den på forhånd svært tette klassen HA var Jan Kocbach overlegen - 4 minutter foran en annen Fana-løper - Sigurd Eikner, mens Annemarie Madsen og Kirsti Lysaker var enda lenger foran i de to dameklassene. Bare i HB ble det spurtet om seiren, og her var det Øistein Stemme (VIZ) som tok det lengste stikket - bare 1 sekund foran Fana-løper Kjetil Døskeland (feil på resultatlisten?).

Klar seier til Jan Kocbach blant herrene
Jan Kocbach var til slutt over 3 minutter foran nestemann i mål i herreklassen - trioen Jan Fjærestad, Bjarte Eikanger og Thierry Matthey. Dessverre hadde alle disse tre vært på feil 9. post - og dermed ble det 6. mann i mål, Sigurd Eikner som til slutt ble nummer 2 i herreklassen, 4 minutter bak vinneren. Deretter fulgte Øivin Aarnes (les hans beretning fra jaktstarten nedenfor), Tom Eikanger og Jan Harald Bakkejord (som løp ut som nummer 2).

Rapport fra heksegryten
Øivin Aarnes løp ut som nummer 5 i årets nattcupfinale - 1.30 bak lederen Jan Kocbach. Her følger Øivin sin rapport fra den meget spennende jaktstarten. Nedenfor finner du kart og løype slik at du kan følge med på kartet.

Tetkampen
    Jan Harald og Jan knivet innbitt de første postene. De vekslet om å stemple først og lurte sikkert på hverandre. 7 post ble til sist Jan Haralds bane da han løp seg fast i stupene over posten og tapte flere minutter. Fra 8 strekket og inn løp Jan i solo og holdt hodet kaldt. Det gav ham seieren i Årets utgave av nattcupen.

Veivalg og postinnganger avgjørende
    For løperne bak ble det en hard kamp om plassene, der ingenting var avgjort før målgang. Undertegnede befant seg midt oppe i denne heksegryten, og det var ikke fritt for stress inn og ut av postene. Hver meter, hvert sekund gjaldt, og i dette terrenget der kartet enkelte steder ikke synliggjør løpbarheten, ble veivalg og postinnganger kanskje mer avgjørende en farten. Det første utslagsgivende veivalget ble 3 strekket. Her ble feltet raskt samlet- ut av andre post hang undertegnede, Jan Fjærestad, og Bjarte Eikanger seg i hælene på Annemarie Madsen. Damene kan jo å orientere.. Og ingen av guttene torde ta føringen. Før vi hadde rukket å vurdere veivalgene, befant vi oss under stuprekken i høyre led av strekket. Rotveltene og stupene gjorde det komplett umulig å holde farten oppe, noe som signaliserte at omgående veivalg- kanskje høyre helt rundt, eller ekstremt venstre- lønte seg. Thierry Matthey "tio dødaren" tok en "sveitser" som han selv omtalte det, og dro rett til venstre ned på veien. Der innhentet han trolig to minutter på løperne foran. Nede ved vannet mot 6 post var vi ikke mindre enn 5 løpere samlet i halsbrekkende galopp. Mattheyen tok føringen mot 7 post, og var tydelig i støtet. 8 strekket ble en skikkelig knockout for flere- Her var det mange muligheter og løypeleggeren hadde virkelig gitt oss en høne.

Skjebnesvanger 9. post
    Undertegnede fikk sin første fysiske kollaps i brakene opp mot sletten- hva var lurt her, å satse på egen hest var som å seile i åpent hav, her gjaldt det å holde sammen. Fjærestad, Eikanger, og sveitseren tok nok et sikkert valg og dro ekstremt høyre på veien rundt. Undertegnede dro opp ryggen inn på stien og over myrene. Inn i posten hadde trioen foran en luke på drøyt minuttet. Mot 9 post kom plutselig Sigurd Eikner og Jan Harald! Farten dro seg igjen opp. Denne posten ble trioen foran sin sjebne. En B post var plassert under stupet nordøst for myra, bare et steinkast fra vår egen. Ingen av dem sjekket koden?! Det hadde ikke undertegnede gjort heller, og han stemplet sirlig på feil post. Jan Harald gjorde imidlertid oppmerksom på feilen og vi kastet oss ned i riktig post. Herfra og inn gikk det greit, men selv målposten bød på veivalg- her dro Eikner det lengste strået og kunne passere inn til 2. plass- et hav av tid bak Jan- og tre diskede amigos.

Sluttord
    Det ble nok utkjempet mange dueller i Bjørndalsskogen denne natten, og det er dessverre ikke plass for å gjengi alle her. La det bare være sagt. Det var stor løping i skogen denne natten, og hver enkelt får analysere sitt løp- slik Jan har gjort. Nedenfor finner du hans beskrivelse av løpet. Neste år får vi gjøre opp igjen, og vise hvem som er konge og dronning av nattcupen.

Klar seier til Annemarie i dameklassen
Annemarie vant en klar seier blant damene - etter å ha blitt med de nest-beste herrene helt til 3. post (se Øivin sin beskrivelse ovenfor). Deretter ble det litt småbomming på Annemarie - som ikke fikk gleden av å konkurrere mot to av sine tøffeste motstandere - Mari Bergsvåg og Helen Martinsen - denne onsdagskvelden (begge sto over på grunn av skade). Dermed var det ingen som klarte å hente henne inn - og seieren ble til slutt på hele 13 minutter. Særlig på langstrekket ble det rapportert om at Annemarie hadde litt småproblemer.

Bak Annemarie ble det atskillig tettere. Etterhvert var det hele 4 jenter som kjempet om 2. plassen - Liv Ormberg, Christiane Trösse, Vibeke Tefre og Anne Kari Vikingstad. Seirende ut av denne spennende innspurten kom Liv Ormberg, foran Christiane Trösse, med Vibeke Tefre - som forøvrig hadde kveldens beste dametid - på 4. plass.

Kortløypen
I kortløypen ble det seire til Kirsti Lysaker og Øistein Stemme. Begge disse hadde samtidig beste tid i onsdagskveldens løp i hver sin klasse. Bak Kirsti fulgte Siri Sjødin Drange på 2. plass og Berig Hegdahl på 3. plass, mens det ble 2. plass til Kjetil Døskeland i HB med Paul Christian Paulsen og Petter Dahl Hjellevik på de neste plassene.

Nedenfor ser du bilde av de to vinnerne i kortløypen:

Bilder
Bilder fra løpet finner du her.

Veivalgsanalyse
Her kan du legge inn dine egne veivalg og se på andre sine veivalg:

Strekktider
Strekktidene dine kan du registrere her (velg nattcup 2002 løp 6). Andre løpere sine strekktider kan du studere her.Resultater finner du her når disse er klare.

Vinnerveivalget (Jan K. forteller - se kart/veivalg nedenfor)
S-1: Ble litt usikker siden Annemarie kom sent til start og jeg ikke hadde noen ut foran meg, så det ble en litt famlende start. Valgte å dra stien litt langt til i overkant av posten, og så slippe meg ned mot den. Var nok ikke så lurt, for Jan Harald stemplet før meg selv om jeg ikke hadde postbom. Så der var de 15 sekundenes forsprang innhentet...
1-2:Jan Harald dro foran meg ut fra posten. Jeg vurderte venstre på vei istedenfor over kollen rett på, men fant ut at jeg skulle ligge bak Jan Harald og kontrollere på dette strekket. Mot slutten av strekket dro Jan Harald rett på, og da slapp jeg meg ned på stien til høyre og gikk rett i posten like før Jan Harald.
2-3:Jeg dro først ut posten, men fant en dårlig trasè over hogstfeltet og Jan Harald var foran meg på stien. Jan Harald dro ned sikk-sakk-stien, mens jeg egentlig hadde planlagt å dra den lille stien rett på. Ble stående 10 sekunder å se på kartet (dumt!) for å finne ut hva jeg skulle gjøre, og bestemte meg så for å ta ned etter Jan Harald (så lyset langt foran meg på stien). Gikk rett i posten ca. 15 sekunder bak Jan Harald. Mulig en venstresving kunne lønt seg på dette strekket og dermed fått en god inngang?
3-4:Kortstrekk. Jan Harald somlet oppover bakken, så jeg var likt med ham på posten.
4-5:Jan Harald dro ned til venstre ut av posten, mens jeg dro rett på og flat ut til stien der hvor jeg hadde løpt tidligere og var kjent. Kom ut på stien et lite stykke foran Jan Harald. Orienterte så til feil post (6. post), og dro derfor ned litt for tidlig. Skjønte det når jeg kom opp på stien igjen rett ovenfor posten, og dro da ned i posten. Fant den like etter Jan Harald. Ikke noe tidstap av betydning her.
5-6:Løp på bortover stien etter Jan Harald, ned forbi ruinen og ned til vannet. Jan Harald dro tidlig opp fra vannet igjen, mens jeg holdt meg nede helt til viken slik at jeg skulle ha kontroll inn i posten. Gikk rett i - igjen like bak Jan Harald.
6-7:Jan Harald dro opp - jeg syns det så sikrere ut ned, så jeg dro på nedsiden av stupet - og det viste seg å være lurt. Gikk rett i posten, og så aldri noe mer til Jan Harald. Det viste seg at han fikk seg en bom på 5(!) minutter her, og satte seg fast i stupene langt ovenfor posten.
7-8:Hadde ikke sett på strekket før jeg kom til posten, og fikk meg et lite sjokk når jeg så det. Særlig siden jeg ikke så Jan Harald noe sted og tenkte at nå hadde jeg muligheten. Så jeg bestemte meg raskt for at det ble for mye opp og ned rett på, slik at jeg måtte velge en høyre-variant. Så da bar det rett opp bakken. Leste kartet litt for dårlig, for jeg kom rett på stupet. Klatret oppover og oppover, og til slutt kom jeg til et sted som jeg sikkert ikke hadde turd å fortsette oppover hvis det hadde vært om dagen og jeg hadde sett hvor langt det var ned bak meg... Dro gjennom 1. post fordi jeg visste at jeg da ville ha full kontroll, og stien rett på videre så ganske flat og fin ut. Fant en sti mellom 9. og 10. post som ikke var med på kartet, og som jeg brukte begge veier. Rett etter at jeg hadde passert 1. post så jeg en lykt oppe på åsen til høyre for meg som jeg trodde tilhørte Jan Harald, så da økte jeg farten litt. Så ikke noe til Jan Harald inn i posten, men var fortsatt veldig usikker på om han kanskje var foran..
8-9:Dro en høyresving for å få en fin inngang. Her var det mange som dro litt for langt til høyre og klippet på feil post.
9-10:Rett på opp på stien. Midt på strekket møtte jeg Jan Fjærestad, Bjarte Eikanger og Thierry Matthey - så da var jeg iallefall sikker på at jeg skulle klare å holde dem bak meg.. Gikk rett i posten.
10-11:Fikk en liten sleiv inn i posten. Var vanskelig å lese kurvebildet her...
11-12:OK.
12-13:OK.
Mål:... og jammen var jeg ikke først i mål....